Ekologicko – adaptační pobyty pro žáky šestých ročníků

Jubilejní Masarykova základní škola a mateřská škola Třinec, příspěvková organizace

.

.

.

.

.

.

V termínech od 29. 9. 2025 do 1. 10. 2025 a od 1. 10. 2025 do 3. 10. 2025 proběhly dva ekologicko-adaptační pobyty pro žáky šestých ročníků. Cílem bylo zaměřit se na vzdělávání a osvětu v oblasti změny klimatu a životního prostředí tak, aby byla tato témata průvodcem na cestě za utužením vztahů ve skupině a navození co nejlepší atmosféry a klimatu ve třídě.

Oba pobyty se konaly na chatě Skalka v Mostech u Jablunkova. Právě blízkost přírody byla pro environmentálně a týmově zaměřené aktivity klíčová. Žáci začali pobyty krátkými aktivitami jako je gordický uzel, ekologicky zaměřená podpisová hra, seřazovací hry apod., kde se blíže seznámili, ale zároveň se trošku dostali do ekologického tématu. Následovala velká týmová hra zaměřená na cíle udržitelného rozvoje, se kterými se žáci blíže seznámili. V navazující reflexi si shrnuli spolupráci a následně se pustili do přípravy společných představení s danou tematikou. Užili si i týmovou hru s ekologickým tématem Řeka plná krokodýlů či povídací aktivity ve dvojicích na rozvoj kreativity a týmového ducha. První večer se krom dalších drobných týmových a ekologicky zaměřených aktivit pustili do velké poznávací přírodovědné hry.

Druhý den začal drobnými icebreakers, následně žáky čekala velká týmová výzva v podobě skladby žebříku a pochodu o záchranu ohroženého druhu. Aktivita byla zaměřená týmově, ale zároveň ekologicky, žáci si museli vystačit pouze s přírodninami a provázkem, zároveň ale tak, aby se naučili využívat jen přírodniny, které leží na zemi a naučili se ta respektu k přírodě a uvědomění si, kolik jim toho příroda může dát.

Odpolední den byl také ve znamení environmentálních aktivit, žáci se zaměřili i na přežití na poušti, společně stavěli věž, užili si ekologický kvíz i hru zaměřenou na důležitost jednotlivých složek ekosystémů. Večer byl věnován zařazovacímu rituálu v přírodě. Poslední den byl věnován závěrečnému shrnutí a reflexi celého pobytu.

Po celou dobu pobytu byl kladen důraz na týmovost a spolupráci, zároveň ale i na naše chování v přírodě a ochranu životního prostředí. Žáci se dozvěděli i mnoho nového z řady ekologických témat (například seznámení s cíli udržitelného rozvoje).